Grundejerforeningen
Guldborgsund

Grundejere i Sundby, Øster Toreby og Nagelsti

Kontakt formanden:
Kontakt på mail – 51 35 98 94
Kontakt kasserer:
51 28 44 41

Referat fra Generalforsamlingen i Grundejerforeningen Guldborgsund den 21. marts 2024

Omkring 55 grundejere var mødt frem i Sundkirken til foreningens årlige Generalforsamling.

  1. Valg af dirigent.
    Leif Jeppesen blev valgt

 

  1. Valg af referent.
    Dorte Stang blev valgt

    Valg af to stemmetællere.
    Bjarne Jensen og Knud Mortensen blev valgt.

 

  1. Bestyrelsens årsberetning.
    Der er nu 128 husstande i foreningen, og vi glæder os over, at der også kommer nye familier til området.
    De sager, som grundejerforeningen har arbejdet med i det forgangne år er:
    – Problemer med kloakvand på Nagelsti, som skyldes DSB’s nye jernbaneføring.
    – Sager i Sundby, hvor der er problemer med ulovlig indhegning af grønt område.
    – Sager i Skovtoften, som giver usikre forhold på vejene.
    Sikring af trafikken på den nye Sundskole.
    – Udvidelse af samarbejdet med beboere og foreninger i Øster Toreby, Egehegnet og Nagelsti. Bestyrelsen efterlyser her kontaktpersoner fra især Nagelsti til en dialog.
    – Dialog med Sundskolen om overholdelse af afstand i forhold til naturarealer, når det gælder naboerne.
    – Høringsskrivelse til Kystdirektoratet omkring den kommende gå- og cykelbro, hvor bestyrelsen har afgivet et positivt svar og ser gode muligheder for området med en ny bro.
    – Høring til kommunen omkring en løsning på det farlige kryds ved Guldborgsund Centret, hvor Guldborgvej krydser Skovtoften.

Spørgsmål fra salen:
– Opfordring til at sikre tilkørslen og trafikken (også for gående) til Guldborgsundcentret. Bestyrelsen har fremsendt høring til kommunen og uddyber, at vi ønsker en løsning, hvor det er muligt at svinge til højre fra Brovejen til Centret ved Hjem og Fix, altså før Ekkertsvej. Dette kan fordele trafikken fra Nykøbing bedre, så alle ikke skal via rundkørslen og Guldborgvej.

– Opfordring til at støtte planen i forhold til en cykel-gangbro over sunder. Dette vil gøre det mere sikkert at cykle, og med den kommende Femern-forbindelse, vil togene larme meget. Bestyrelsen er enig og kommenterer yderligere, at Kystdirektoratet skal give tilladelse til cykel-gangbroen. Da vi er et Natur 2000-område, kræver det dispensation fra Kystdirektoratet.

– Fra et medlem kom en klar opfordring til at være med til at hjælpe med at rense naturstien. Birgit Bjerre fremlagde derfor en liste, hvor man kan skrive sig på med navn og kontaktinfo – mange valgte efterfølgende at gøre dette for at bidrage til renholdelse af vores område. Arbejdet udføres normalt i april måned.

– Omkring cykel-gangbroen er der en opfordring til at flytte broen længere ud mod Sundby, så den følger den oprindelige bro. Her vil passagen være smallet over Guldborgsund.

– Trafikken på Sundby Allé er ganske tung. Bestyrelsen er enig og skriver til kommunen for en løsning. Medlem foreslår at gøre Hamborgskovvej ensrettet.
Bestyrelsen svarer, at lastbiler oftere kører vi Sundby Allé, da broen på Brovejen er for lav til de store lastbiler.

– Vedrørende Hulmosevej er der store buske ved Brovejen, som hindrer udsyn til trafikken.
Der er generelt et problem med for hurtig trafik på Hulmosevej.
Bestyrelsen skriver til kommunen og bemærker, at Guldborgsund kommune sidder sammen med Trafiksikkerhedsrådet, hvor de er forpligtet til at arbejde for gode, sikre trafikforhold.

Forsamlingen tiltræder beretningen.

  1. Fremlæggelse af årsregnskab til godkendelse
    Peter Kapiczynski Nielsen fremlægger regnskabet i kassereren /Hans Raahauges fravær.
    Regnskabet godkendes

  2. Indkomne forslag
    Der er ikke indkommet nogen forslag


  3. Valg til bestyrelsen: Peter Kapiczynski Nielsen, Bo Rasmussen og Hans Raahauge er på valg. Alle ønsker genvalg og bliver valgt.

    Bestyrelsen opfordrer til, at der bliver valgt to suppleanter ind, og dette bliver:
    Kristoffer Raahauge Boesen, Sundkrogen 3

Gitte Nørgaard, Kildegaardsvej 8

 

Bestyrelsen byder de to nye suppleanter velkommen og glæder sig til samarbejdet, hvor suppleanterne naturligvis også er med til alle bestyrelsesmøder.

 

  1. Valg af bilagskontrollant og suppleant.
    Som bilagskontrollant valgtes Anders Jakobsen, Kildegaardsvej 4. Der blev ikke valgt nogen suppleant til denne post.

  2. Fastsættelse af kontingent.
    Bestyrelsen foreslår forsættelse af kontingent på kr. 100,- hvilket imødekommes af forsamlingen. Bestyrelsen tilføjer, at medlemmer indmeldt i løbet af 2023/efterår ikke igen skal opkræves for 2024. Forskydningen har sin årsag i den relativt sene opkrævning, som hænger sammen med oprettelse af ny hjemmeside og en aktiv Facebook-gruppe, så også nye og kommende medlemmer kan orientere sig i forhold til grundejerforeningen.

  3. Eventuelt
    i) Status på byggeriet af Sundskolen ved Martin Lohse, medlem af Økonomiudvalget og formand for Børn- og Skoleudvalget i Guldborgsund Kommune.

Martin fortæller om fremdriften i skolebyggeriet og siger, at den vigtigste opgave er at gøre Sundskolen færdig. Der skal findes en totalrådgiver så tidslinen er cirka 1½ måned frem.
Herefter begynder færdigprojekteringen, som er berammet til 3. januar 2025.
Tidslængenden skyldes, at opgaven skal i EU-udbud.
Det er også vigtigt at lave tagkonstruktionen færdig. Generelt står byggeriet fint, og historierne om byggesjusk er overdrevet. Men – det er vigtigt med et tæt tag!

Den planmæssige aflevering er sat til den 30. september 2025.
Herefter tager det 4-6 uger at efterarbejde bygningen og lokalerne, bl.a. i forhold til at få sat lokaler istand, møbler opstillet og indrettet alle områderne.
Og – ja, det kommer til at falde sammen med kommunalvalget i 2025…..

Skolen er klar til 2026, hvis man spørger politikerne.

Spørgsmålet er, om skolen så er stor nok? Hertil svarer Martin, at de gerne ser endnu flere børn, som kan fylde skolen ud.

Martin kommer med en invitation til en rundtur på skolen, hvor interesserede kan deltage i grupper af 20-25 personer ad gangen.
Bestyrelsen går videre med denne opfordring, og beder alle interesserede i at følge foreningens hjemmeside og Facebook, hvor der vil komme nogle datoer, man kan tilmelde sig.

Spørgsmål fra salen:
– Er der en garanti for, at alle børn flytter med over på den nye skole? Der er en bekymring for, om der er plads nok.
Martin tager spørgsmålet med tilbage til udvalget, og siger, at det skulle være sikret.

– Skal de tre barakker flytte med over?
Martin tager også det spørgsmål med videre.

– Vil udearealerne blive gennemført som planlagt?
Ja, siger Martin.

– Opfordring fra salen til at kigge på trafikvejene, så de er sikre.
Det er en sag, hvor Trafiksikkerhedsrådet er med, og Martin følger op på dette.

– Kunne Guldborgsund Kommune have lavet en aftale à la Storstrømsbroen, hvor man gennemførte projektet og tog kampen bagefter?
Martin henviser til, at Byrådet har valgt at følge reglerne.

– Hvad er løsningen på trafiksikkerheden?
Peter Kapiczynski Nielsen fortæller, at der blev gennemført en undersøgelse for et par år siden. Skolebestyrelsen er med i en trafikgruppe, hvor man ser på løsninger.
Skolebestyrelsen er opmærksom på den nye vej gennem marken.
Fra salen opfordres til at komme i gang nu.
Egehegnets talsperson nævner, at skolen naturligt vil skulle bruge Hamborgskolen, og at det er farligt at krydse Guldborgvejen.

  1. ii) Spørgsmål om hvilke butikker, der kommer ved Biltema?
    Det vides ikke med sikkerhed…..

iii) Problemer med skrald ved Hamborgskovvej, hvor det flyder med skrald.
Hermed en opfordring til at bringe sit skrald på Genbrugspladsen.
Det er også muligt at anmelde det til kommunen ved at bruge app’en ”Giv-et-praj”. Kommunen læser og handler på disse henvendelser.

  1. iv) Ikke alle har fået indkaldelsen til generalforsamlingen, bl.a. Solvænget har måtte undvære.
    Ydermere var der i indkaldelsen ikke informeret om, at Martin Lohse skulle deltage.
    Bestyrelsen svarer, at det var i sidste øjeblik, at Martin kom på som oplægsholder. Omkring indkaldelser er er det meget beklageligt, hvor bestyrelsen vil sikre det fremover. Alle medlemmer og beboere opfordres til at holde øje med Facebook og hjemmesiden, da det fremadrettet også lægges på her.

  2. v) Fra salen er der spørgsmål til betalingen af kontingentet.
    Alle som først blev medlem i efteråret 2023 har fortsat aktivt medlemskab i 2024.
    For alle andre skal kontingentet betales nu.
  3. vi) Ros til bestyrelsen for, at der nu bliver gjort mere opmærksom på grundejerforeningen.
    Også ros til bestyrelsen fra Egehegnet, som gerne vil være med til at skabe noget samarbejde.
    Camilla Lindhardt betoner, at vi gerne vil komme bredere ud – så sig til J

 

Herefter blev der budt på smørrebrød, øl og vand til alle forsamlede.
Tak til Leif Jeppesen for stilsikkert dirigentskab og til Martin Lohse for at deltage i generalforsamlingen.
Og tak til Kaffevognen for godt smørrebrød og til Sundkirken for lån af gode lokaler.

Seneste nyt

Indkaldelse til generalforsamling torsdag d. 21/3-24

Vi afholder vores årlige generalforsamling torsdag d. 21/3-24 kl. 19.00 i Sundkirkens lokaler, Linde Allé 34.
TIlmelding skal ske til formand Camilla Lindhardt på mail: lindhardt92@outlook.dk eller mobil: 28296635 (helst på SMS, ellers først efter kl. 16.30).